farna

Direktlänk till inlägg 6 juni 2011

Nationaldagen 2011

Efter förmiddagsrundan med hundarna satte vi oss i Limmon och

åkte hemmifrån.
 

Vi  åkte ner mot Karmansbo där årets marknad gick av stapeln i dag

den 6 juni.  På vägen dit fann vi en ny skylt där det stog

LOPPMARKNAD med stora bokstäver.  Loppisen var på Bäcks  gård 

.
Visa större karta     Jag rekomenderar gärna denna Loppis

Där inne var fullt med  fina grejer , allt snyggt och överskådligt

framställt, inte denna röra som finns på en del Loppisar.
 
 

Jag hittade inget men när vi skulle gå så föll mina ögon på en större

gammal docka.
Jag fick veta att hon hade en folkdräkt från Skedevi socken i

Östergötland, sydd av en gammal dam vid namn Maja Andersson från

byn Regna. Dockan hade tom orginalkartongen kvar.
 

Jag gissar att dockan är från tidigt 50 tal. Hon hade små

hemstickade knästrumpor  och schalen hålls ihop av en vacker

handmålad brosch.  (Infälld bild)  Någon som minns denna, hon har armar o ben fastsatta med snöre, Blundögon och hår. Årtal?
 

Nu bor hon hemma i mitt skåp, bredvid min Kosackpojke och de andra damerna.

De skulle visst få hem flera dockor senare ............
 

Vi åkte sedan vidare och stannade på ett bra ställe för att ta fram

stolar och bordet och äta vår matsäck som i dag bestod av

Potatissallad och skinka. Varför smakar allt så gott när man äter

ute, borta från allt jäkt och jobb?
 

Så åkte vi till Karmansbo. Vi gick igenom vid Smedbostaden o Långa

raden där vi en gång bodde. Oj vad fint de nya hyresgästerna gjort

"vår" uteplats. 
 

Damen i Drängastugan hade som vanligt stora enormt blommande

pellisar i sina fönster. Precis som de jag njöt av förra sommaren då

jag dagligen gick förbi hennes blomsterfönster
 

Liten saknad känns, det var så mysigt att bo där. Men tänker man

lite längre än näsan räcker så bor vi bättre nu, trots allt.
Marknaden var i full gång
 

Musik bjöds på, just när vi gick där spelade de " du är det finaste

jag vet"  Underbar melodi.  Som sig bör, alla ansikten är utsuddade
 

Vi gick in och kikade lite i Lancashiresmedjan. Stångjärnshammaren

hade tystnat och det var svalt och skönt där inne. De gamla

skottkärrorna stod stilla
   

Smebostadens museúm  var öppet för besökare och Birgitta hade sitt

cafe öppet, dock gick vi inte in där denna gång. 
 

 Vi ställde våra steg ner på Marknadsområdet igen.  Ett stånd var

uppställt med enbart glasfigurer.
 

På vägen nerför backen vid Kolhuset som idag fungerar som Cafe är

det liv och rörelse.
  

Nu ska vi handla lite smått och gott. Det blir en påse Brända Mandlar

som snart var uppätna.
En tunika som jag blev förtjust i.
  

Dessutom, länge sedan man kalasade på dessa goda korvar så 4

stycken fick följa med hem.
  

När jag kom hem och delade korvarna i lagoma bitar till frysen så

hade jag 2 par ögon som lystet följde mina förehavanden.
  

Nu är det kväller solen är på nergång och det är en helt perfekt

avslut på en underbar Nationaldag

 

 
 
Sita

Sita

7 juni 2011 07:08

Vilken härlig tripp. Oh vilken docka, snygg som attan. Korv vill väl vovvarna ha, kram o god morgon.

http://siitasblogg.blogspot.com

 
lillis

lillis

8 juni 2011 06:51

Vilken resa ni varit på.Underbara bilder som vi får se och vilken fin docka du köpt
Ha en bra dag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Marie-Louise Grimlund

8 juni 2011 08:10

Hej Kerstin !
Fin docka.Synd för de fina jag hade som barn,min sista docka fick jag till 13 årsdagen.Då jag slutat leka,den var köpt i Frankrike.Hade små nappaskor,strumpor,veckad kjol o.en topp syntethår,bröst.Mamma tyckte den var lik mig på något sätt.En docka till prydnad var det.
Din docka är så fin,ja de andra med förståss

kram Mi

 
Gunilla

Gunilla

9 juni 2011 02:27

jättefina bilder du tagit
Fin docka du hittade på loppisen oxå :)
sådan är fina tycker jag.
Här har det varit internetlöst i går natt så jag kunde inte komma ut på nätet på några timmar :(
Det åskade och blixtrade och regnade som om regnet stog som spön i backen.
Åskan hade slagit ut nätet helt.
Så man är lite efter på nätet nu.
Får försöka hinna i kapp :)

Kram på dig
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Anki Paulsson

Anki Paulsson

9 juni 2011 11:47

Vilken mysig liten tripp ni gjort :)
Här har du en till som gillar dockor.
Vi får väl se hur länge jag kan ha dem framme innan lillprinsen vill göra anspråk på dem, men hittils har det gått jättebra.
kram

http://www.hampusmamma.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards