farna

Alla inlägg under januari 2012

Kanske dags för en uppdatering så släkten ser att allt är som det ska!


Först vill vi Gratulera min systerson Kenneth på födelsedagen

  


I Söndags var vi påMarknaden, men denna gång tog vi bilen för att kunna storhandla. Hundarna fick följa med, men inte bland stånden, då fick dom vänta i bilen. Vi har ju aldrig varit här på förmiddagen eftersom vi vandrat hit men nu var vi tidiga. Vilken massa folk!


   

Vi köpte varsin långärmad tröja för 1e, vi köpte Charonfrukter, de är alltid så mycket bättre kvalitet här på marknaden, bananer, strumpor och jag vet inte vad. Hade massor med kassar när vi sent om sidor gick till bilen.
Jo, så klart, några blommor blev det oxå...

       

Så nu börjar vår uteplats vara grönskande, synd bara på att vi måste skiljas från några av dom sista Mars. Alla lär inte få plats inne i husbilen

 

Annars så händer det inte så mycket här, våra rutiner är promenad, klockan 09 - 12 - 16 och 20 tiden. Ofta blir det ganska långa promenader med, får hundarna bestämma så bär varje promenad upp i bergen.  

Var dag vid tvåtiden äter vi och sedan är det siesta fram till eftermiddagsrundan vid fyrasnåret.
Janne läser nu Leif GV Perssons Gustavs Grabb och jag håller på med en talbok som heter En sannolik historia, författaren vet jag inte men den verkar bra. Handlar om en ensamstående tjej som driver ett litet hotell....

 


Som avslutning bjuder jag på en rundvandring här i Bolnuevo





 Jag har återgått till Grafikgruppen jag varit med i under många år. Det är jättekul att börja leka fram bilder igen.
Men jag har även gått med i en gruppp där man får lära sig att göra egna brevpapper till Incredimail..
Detta är vad jag gjort själv än så länge. När jag fått ihop lite mera ska jag lägga dom på min hemsida så andra kan ladda ner dom.. För detta är jätteroligt

      

När jag sitter med datorn och grafikprogrammet Paint Scoh Pro då sitter janne med sin bärbara och lägger patiens. Vi har förstått att datorn uppdaterar sig och gör dom svårare allt eftersom för han säger att det börjar verka lätt och då kör datorn en uppdatering och sedan är Patienserna hopplösa att få ut igen.
Så Janne har att göra han med.


Januari är vintermånaden här nere i Spanien och morgon och kväll känns mycket kylig. Denna morgon slog rekord för det var bara +5 när vi öppnade dörren för morgonrundan.
Men mitt på dagen i solen och i lä kan det vara ca +22 grader så det gäller att klä på kläder, ta av och ta på igen vid 17 - tiden.

Men i skuggan är det nu kyligt även om det är över 20 i solen.


Men vintern är ju kort här, snart har vi den goa´värmen åter..
Vi fortsätter våra promenader i omgivningarna.

Vi åker iväg med bilen en ggn i veckan, storhandlar och fyller på matförråden. Inne på Mercadona har vi hittat specialglassar så var gång köper vi oss en ny och smakar på.

     

I går blev det en cocosnöt för mig, den var inte alls så god som apelsinen förra gången. Nästa gång ska jag testa Citronen. Glassen är gjord av fruktköttet, liknar fromage.
Janne köpte denna gång en plastform med glass i, locket bildade en fot på glaset så nu har vi ett glas till i husbilen -.)

      

I en av dessa Kinabasarer här nere har jag gått och sneglat på en jacka med fusk-pälsfoder.  Det var svart med färgglada ränder och på ena axeln en stor text som jag inte riktigt kunde förlika mig med.
Men i går blev den min i allafall och tänk vilken tur att jag väntade med att köpa den -:)
Den kostade 13 euro och deras kontokortsapparat fungerade inte. Janne kunde skrapa ihop 10 euro men sedan var plånboken tom... Jag tänkte att vi får väl gå härifrån utan jackan men expediten hämtade chefen och jag fick gå ut med jackan -:)

 

Fåraherdar tycks förfölja oss. Nu har vi stött på dom tom inne i Bolnuevo.
Första mötet stog vi uppe på ett berg och ser hur husbilen där vi vildcampade, blev omringad av en flock på bortåt 1000 fårskallar. När vi kom ner till bilen upptäckte jag att får inte äter alla pelargonsorter. Men vissa åt de så bara krukan var kvar.
Nästa möte var på en smal väg där vi inte hade någonstans att ta vägen. Den fåraherden hade bara ca 10 får så han passerade fort.


Nu står vi uppe på bron som leder över flodfåran och in mot Puerto de Mazarron.
Nere på öde campingen är en hyfsat stor flock och vi står tryggt  däruppe och kan titta på dom.

 

Zita har tydligen fått nog av Får för hon ville inte ens titta på dom men Rozz kände sig tydligen mycket tuff där uppe på bron. Han gnällde och ville ner till dom.. Sedan ser jag hur Fåraherden hoppar ner i flodfåran och som lydiga/ väldresserade hundar rann djuren efter honom

 

   Det var allt från oss denna gång. Det händer inte så mycket här nu när vi kommit igång med datorn båda två. Det enda problemet är att vi bara har ett modem. Men vad anbelangar Grafiken så kan jag ju ladda ner lektionerna och jobba med dom utan att vara uppkopplad.
Det är bara när jag ska skicka till "fröken" som jag behöver internet.

Hemlängtan?  Nej inte ett dugg men samtidigt känner vi att det ska bli roligt att komma hem om 2 ½ månad..

Då men inte tidigare....

Varje Söndag är det Marknad i Puerto de Mazarron, i dag bestämde vi oss för att förlägga vår eftermiddagspromenad med hundarna dit.
Vi ger oss iväg vid 12 tiden så den värsta trängslen ska vara över.

 


Först köpte vi ett kilo Jordgubbar, detta var de första vi såg i år och vid provsmakning var de helt godkända.

 


Därefter hittade vi ett stånd där de sålde Godis i mängder. Men det speciella här var att de hade många olika som var sin azúcar, alltså utan vanligt socker så även vi Diabetikar kan med gott samvete äta detta.  Jag har en i munnen nu, smakar gräddkola, mums.

 


Vid ett stånd hade de fullt med sjalar, där fanns allt men kan tänka sig. Jag har länge letet efter en lång helvit tun sak. Nu hittade jag den, mycket spets och vit och fin.

 


Efter 4 timmar var vi hemma igen och gissa om hundarna var trötta.  Rozz, han har tagit en bit av väggen som huvudkudde där han slocknat 

 

Janne och Jag har däremot ej slocknat, vi satte oss och åt jordgubbar. Stora gudagoda gubbar!

 

Nu på kvällen ska vi  gå till Resturante China Europa och hämta maten som dom lagat åt oss. Friterade räkor, Ris och Biff i Bambuskott.


Jag har roat mig med att kika tillbaka ett år i min blogg. Förra året fanns här mycket blommor, jag hade fotat och gjort ett bildspel. 


I år finns inte så mycket ännu. Många av åkrarna där vilda blommor växte förra året har de plogat upp så där är enbart torr jord nu.
Synd, för det var trevligt att upptäcka nya sorters vårblommor.
Förra året fick jag bära in pelargonerna på natten för det var flera frostnätter denna tid.

I år har vi ännu ej haft så kallt, kallast mig vetligt är +6 en natt.
På morgonen kan det vara ca +15, mitt på  dagen då solen står som högst kan vi ha ca +26 grader i solen och +20 i skuggan.
Redan vid 16.00 har vi skugga här och får gå in eller ta på tröjor.

Vid 18.30 faller skymningen och även temperaturen så när vi ger oss ut sista ggn vid 20 tiden då är det jacka på och tittar man då på termometern så visar den ca 14 +

Men även om de flesta av mina pelargoner ännu vintervilar och inte direkt växer något så har jag en med som gläder mig dagligen med sin blommning.
Maribella så vacker du är, men varifrån har du fått din mörka färgkulör, hemma var du ju vinröd

 





Nu ber jag er alla att rösta på Katthemmet. Tack alla som röstade! Ni gjorde et bra jobb för vi vann!

Idag den 13 Januari är det sista dagen och hjälper du Katthemmet att vinna så hjälper du hemlösa katter. http://delkertz.getmyip.com/kattfoten/


Den 15 Januari är det Tulpanens dag och här är en Tulpanhälsning från mig.

  


Jag har gjort en Tutorial för den som vill göra en egen i PSP programmet och den hittar du till genom mina länkar här till vänster. Under rubriken PSP-Länkar ganska långt ner på min sida och mina egna tutar ligger under "Alla mina Egna".


Annars händer det inte så mycket här nere att orda om.
Vi tar våra hundrundor, ibland upp i bergen, ibland in till Puerto de Mazarron och ibland här i byn (som föresten ska vara en stad fast det undrar jag)

Vi skojar om att vi blivit typiska Spanjorer för vi har tröjor eller jackor på jämt nu när vintern kommit till Spanien.

Januari ska ju vara kallaste månaden här.
Ändå har vi ännu inte haft någon frostnatt. En morgon var det bara +8 och dagstempen orkade bara upp till 14 +. Då frös vi verkligen!

Men på kvällen kröp det upp till 18 grader och då kändes det nästan varmt.

 Ja I Bolnuevo alltså, inte i Sverige!

Om jag skulle visa korten här skulle sidan aldrig gå att ladda för vi har upplevt massor på denna vecka vi varit på Rullande fot.

Därför kan den som vill kika i fotoalbummet

Husbil 2011 - 2012

Ja vi har ju inte rullat på fötterna, det var bara ett talesätt, vi har rullat med husbilen.
Först rullade vi till staden Lorca, en gammal och intressant stad med mycket sevärt. Vi sa att vi måste dit igen, orkade bara göra en del av staden. Lorca drabbades av en Jordbävning den 12 Maj 2011 och vi såg många skador på husen, värst var skadorna i den gamla staden.  I den gamla staden finns även en gammal katedral  Colegiata de San Patricio   
 som vi såg mycket skador på trots att restaureringen pågick för fullt. Det var en mycket vacker byggnad ytstyrt med massor med statyer och ornament.

Efter Lorca åkte vi ut mot havet och kom in på en slingrande smal bergsväg. Utmed denna väg såg jag plötsligt en stor pelargonbuske full med stora rosa blommor. Som tur var så hade vi ingen bakom oss så Janne kunde stanna. Jag sprang ut och bröt av en gren, stammen var hårdare än jag tänkt så grenen gick av längre ner. Bra, ju flera sticklingar fick jag.
Snabbt rafsar jag även åt mig en full näve med fröer från busken. Jag hade velat ha ett kort på busken men tyvärr vågade vi inte stanna, vi stog ju och blokerade en smal krokig väg.

Efter ca en timma var vi nere vid kusten och staden Calabadrina och för att jag i framtiden ska veta vart jag fann pellisen så har den fått detta namn. Calabardrina.


Vi fann en fin Ställplats en bit utanför Aguilas och där stannade vi över natten.


Så går resan vidare, upp i bergen. Vi kommer fara igenom smala bergspass, se berg i olika färger, mandelträd som börjar visa sina blommor och ett tag var vi så högt upp i bergen att vi stod och såg på hur moln bildades ur intet en bit under oss för att sedan stiga under stadig tillväxt och nå den blå himmlen som ganska stora moln.


På ett ställe trodde jag att vi skulle få åka igenom ett moln, men just som vi kom fram så steg det upp från marken.


Vi har besökt pittoreska små städer som tex, Mojacar och San Juan.
Vi avbröt vår tripp starxt före Almeria denna gång.
Nu är det skönt att vara på hemmaplan igen och det märks att även hundarna gillar det. Det var lite av glädjefnatt att få gå hemma igen på våra gator och totalignorera alla Bolnueviska hundar som skäller. Våra har nämligen kommit på att de kan få godis om de tittar på oss istället för de där skällande hundarna innanför grindarna.

Jo, jag glömde en sak. Vi hamnade även på ett ställe med grottor uthuggna ur berget. Vissa av grottorna ska häröra från 1200 talet men här fanns även nybyggen med snygg fasad utåt och sedan rummen inne i berget.
Där, när vi gick runt och tittade på grottorna på en smal stig mötte vi en Herde med ca 30 getter. Jag tror att även Janne tänkte hur ska detta gå?

Vi trängde upp våra hundar mot staketet och matade dom med godis. Zita klarade detta galant trots en Get som nästan gick på mig. Rozz föredrog att skälla på dom. ###%%&  Kom inte närmare era otäckingar  ### &&%%¤ 

När vi gick ner mot bilen efter en vandring på 2 timmar fick jag se nåt under en buske. Jo, nog sjutton var det så!  Där var några smala stjälkar och en massa pelargonblad. Jag nöp av toppen på ett par. Undrar vad det kan bliva? Har ingen somhelst aning vilken blomma som kan komma där.. om sticklingarna tar sig


Dessutom, Vi hade ett fantastiskt väder, varmt och vindstilla med ljuvliga kvällar och nätter så pass varma så ingen värme behövdes i husbilen.

Nu när vi är hemma igen så har det vänt och blivit lite kyligare. Inte kallt men man blir fort bortskämd och då fryser man så snart det blir någon grad kallare


Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards