farna

Direktlänk till inlägg 12 maj 2012

Bloggträff!

Lördagsmorgonen ringde väckarklockan tidigt här men jag tror jag hade resfeber för jag vaknade en timma innan, jag som brukar vara SÅ morgontrött.
Efter att rastat hundar och fått frukost i magen så åkte vi.
Tänk, vi har bott här i 3 år nu men ändå kom tvekan--- hur åker vi för att närmast komma till Lindesberg?
Vi svängde mot Färna Pizzeria men där kunde vi vända för dök det där berömda ljuset upp. Mot Skinnskatteberg och Uttersberg- Riddarhyttan och förbi Gusselby, mitt barndomshem. Så var det ju man ska åka.

Vi hade bestämt träff vid Torphytte gård och det var lite lurigt att hitta dit. Skyltningen var obefintlig så att säga.
Vi åkte runt hela Lindesberg, så åkte vi in Torphyttevägen och efter en bra bit var det ett hus med en massa bilar utanför.
Jag tänkte, jag frågar där...... Men hann inte fråga någon innan jag ser Kjell i en bil där och då förstår jag att jag kommit rätt. Vi går nu alla upp till gården där vi sammanstrålar med Sita för det var henne och hennes Kjell vi skulle träffa.

I ett partytält hade det bullats upp bord och 2 tjejer stog där och sålde sticklingar. Bara 20 kr styck så jag fick med mig några hem

Det blev en gyllenbladig med rostbrun zon (okänd såg ut som Occold Schield)

P. Grandifolium, Meadowside fansy, Friesdorf, Honewood Susan, Lenas Neon, Ginger, Viva la Madeliene råkade bli 2 st)

och Disponenten (en doftis som hittats i en Disponentvilla i Grängesberg
(men tyvärr sviker mig minnet om övrig information) hoppas få svar här?
Lite kul var det för jag frågade om det fanns någon "Lindesbergspelargon" och fick veta att så var ej fallet. De visste inte hur Västeråspelargonen såg ut så jag sa.. kolla på min hemsida och sa sök på pellispricken.....
Jasså är det du fick jag till svar -:) Min hemmis var välkänd -:) www.pellispricken.se

Sedan var vi kaffesugna och lite förvånad blev jag, de bjöd på kaffe och 3 olika sorters dopp, bulle, kaka och sockerkaka.
På varje fikabord stog en stor pelargon...

 

Även på backen utanför partytältet stog det pellisar av större format. Denna var så fin, ljust ljust rosa. jag vet inte vad den heter?

 

Innan vi åkte därifrån kollade jag in borden med sticklingar och det var inte mycket kvar. Men jag har full förståelse... priset var bra och många var hyfsat stora!

 

Nu skulle vi åka vidare till Stråssa där Sita och Kjell bor. Vi skulle in på ett Loppis. På vägen mellan Lindesberg och Stråssa passerar vi Fanthyttan och jag blev förvånad. Huset som när jag var barn var en Konsumbutik och då beboddes av mina kusiner hade idag blivit en Möbelaffär.

 

Vi passerade Storå där min syster bodde och där mina systerbarn är födda men utflyttade för många år sedan... Inte kände jag igen mig så mycket där, en ny väg hade dragits bakom samhället ner mot sjön Råsvalen.

I Stråssa tog vi först en tur till den Nerlagda Gruvan, min mamma bodde i barackerna där en tid av sin barndom och gick i skola där. Här finns en länk om själva Gruvan och järnbrytningen förr. Mitt minne består mest i Tågen med malmvagnar som åkte förbi vid mitt barndomshem (Gusselby) och de fins blåa slaggstenarna som låg på banvallen..

 

Här under är bilder på några av mina egna "Bärgslagsstenar" eller Slaggstenar som de heter, de kan ha alla nyanser från ljusblått till mörkt grönt.

       

Vi åkte sedan från gruvat och besökte en Loppis i Stråssa. Inget skulle vi handla men Janne hittade ett bilbatteri för 25 kr, en Laddningsbar Borrmaskin för 5 kr och jag ett par tjocka raggsockor med högt skaft för 25 kronor..
 Sedan åkte vi vidare till en Auktion, ett dödsbo som såldes ut. Det var massor folk och priserna därefter så vi kollade runt en stund sedan åkte vi vidare efter att janne och Jag rastat hundarna.

 

Vi var även hemma hos Sita och Kjell en sväng. Jag fick träffa hennes katt, en mycket kelig och sällskaplig sak i en helt underbar svartröd färg. Kissen var alltså svart men med mörkröd underull, det riktigt lös om pälsen trots att den var svart.

Lite nostalgi blev det oxå för på deras gård stod en Volvo P 60! Just en sådan bil som min pappa hade en gång i min bygynnelse här på jorden.
Bilen krockades så det är inte samma...

Nu var vi alla hungriga och Sita hade förslag på ett matställe.
Det låg på vägen mot Kopparberg och hette Älgen!
Här kollar Sita in matsedeln... Jag hojtar till och får henne att fastna på kortet

Värdshuset låg i en gammal stenkåk ute på landet

 

  Det var en strid ström med matgäster hela tiden, tydligen ett mycket populärt matställe. Vi satt alldeles under Älgen själv...

 

Helgmenyn bestog av ett gott Salladsbord, Kalventrecoet, potatis varma grönskare och 2 såser, Pepparrot eller Cafe´de Paris ( den sistnämda tyckte jag var godast) Till efterrätt fick man kaffe och en Marsipanbakelse med hallonfyllning. Allt var till stor belåtenhet och vi var rejält mätta när vi reste oss från bordet.

 

Nu var klockan så pass mycket och vi var trötta och led av hemlängtan så här tog vi avsked och åkte var och en hem till sitt.
Vi stannade i Skinnskatteberg och tog en långrunda med våra hundar som fått sitta mycket i bilen i dag.
När jag kom hem packade jag upp mina nya pellisar. I morgon ska de få Lerkrukor.

   

Nu nalkas kvällen här i Färna, solen sken en stund och Norrsjön blev gyllengul i kvällssolen. En vacker kväll. Hoppas bara morgondagen blir solig?
Men vi hade i allafall tur med vädret i dag! När vi kom fram till Torphyttan hade det slutat regna och sedan slapp vi regn även om det kunnat vara varmare och skönare. Nej, ute käns det ännu som April månad och tjocka vinterjackan hade jag lämnat hemma så jag småfrös hela dagen i dag

 

 
 
Margit

Margit

12 maj 2012 19:15

Det var en händelserik dag ni hade tillsammans i går!!!!Många pellisar, många Loppisar och träff med Sita och hnnes man...Trevligt förstår jag och tiden /dagen gick fort!
Och vovvarna fick en skön promenad...innan ni åkte hem.
Kul att se "gamla hus"...som medförde många gamla minnen..och tankarna satte igång....med känslor och minnen.
Kram occh ha en fortsatt fin helg!!!!

http://margiholm.blogg.se

 
Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

12 maj 2012 20:39

Oj så fint det var här, trodde jag hade hamnat fel först :)
fina bilder som vanligt. Trevligt med Bloggträff oxå.
Jag och min sambo har varit utanför Askersund i dag på *Kosläpp* Dom bjöd efteråt på mjölk och bulle +lite mer att förtära om man ville det. När vi kom dit så regnade det, så man undrade om alla korna ville ut, men efter en stund så kom alla korna utspringandes iaf.
När vi var på väg hem igen, som började solen komma fram. Hade varit trevligt om solen hade varit framme just då.

Kram på er alla
Ha en fortsatt bra helg

http://katternasblogg.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

12 maj 2012 20:40

ojoj, nu blev det fel, han inte ändra där i adressfältet :(
så, nu ska det vara rätt
Kram

Blir så när jag har blogg till mina katter oxå :)

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Sita

Sita

12 maj 2012 21:47

Tack för en trevlig dag idag. Trodde jag kunde tyva några kort här men tji fick jag. Haha. Varit inne med gammelbilen till Linde på crusing. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards