farna

Direktlänk till inlägg 9 januari 2013

Återerövning av mark/ Tragedin i Bolnuevo

Så här såg det ut för några månader sedan....... Vattnet forsade i Rambla de Moreras som mynnar ut här i havet vid Bolnuevo


Men redan nu några månader senare börjar flodfåran torka upp igen.


   
I dess mitt ligger stora partier med land, det ser ut som botten höjer sig ur vattnet.


 
När vi vandrar ut mot havet ser vi hur leran som spolats bort eller kommit med floden den gången lagt sig som en stor vall i en cirkel ute i Havet. 
    
Vi ser skillnad på vattenmängden på förmiddagar och kvällar. På Eftermiddagen är det så pass grunt att man nog skulle kunna vandra utmed vallen, ut i havet och in igen på andra sidan flodmynningen. Innan översvämningen var det en strand hela vägen och rakt över, frågan är väl om havet någonsin kommer att kunna knuffa in all sand till stranden igen?

    
Jag Googlade lite på rambla de Moreras (Vilket betyder Floden från Moreras/ Fjällkedjan här) 
Tack Google att man kan översätta webbsidor på alla språk. jag fastnade och läste den ena efter den andra sidan om just denna flod och detta område i Spanien.
Camping Playa De Bolnuevo tex. Jag har hört att det låg 2 campingar bredvid varandra och den ena campingen utrymde och räddade liv och egendom. Detta tycks vara en förskönad skröna!
Det har enbart varit en Camping här i Bolnuevo, den var stor och de hade idiotiskt nog, byggt i och omkring flodens utmynning i havet. I dag står dessa byggnader kvar som en spökby. Folk berättar om paranomala iaktagelser där, barn som gnyr på nätterna, folk som skriker i panik osv. 
För jo, för den 7 september 1989 kom en flodvåg som tog med sig allt i sin väg ut i havet. Man fann 2 människor senare flytande i havet men eftersom campingens alla register på deras gäster försvann ut i havet så finns det inget bekräftat på hur många som saknas och man misstänker många flera drunknade i denna tragedi.
En långdragen tvist om ersättning har gjort att spökcampingen fått stå orörd i alla dessa år som ett monument över tradgedin.
Ett förslag ligger dock inne nu om att Boltrusa Company vill bygga en stor Marina på samma yta, men 250 båtplatser på 70.000 kvardratmeter, uppskattat av mig som den plats som nu ligger öde. Beslut har ännu ej tagits av Mazarron/ Murcia kommun


Vad det gäller campingen så är det samma camping som fick ny mark av kommunen och flyttade närmare samhället, längre bort från flodfåran. 
Nu till lite trevligare saker. 
En vacker korall, vackra små färgglada stenar i flodbotten och en helt vanlig Mås


       
Här har jag fångat hela Bolnuevo på 3 bilder.... så stor som denna stad är..eller är det en by?
Bild 1. När man kommer in i Bolnuevo, taget från Spökcampingen. Vi bor här bland dessa hus, den nya Camping Playa de Bolnuevo ligger bredvid till vänster- syns ej i bilden men mitt emot dessa vita hus där genomfartsgatan går framför husen
Bild 2. visar lite av spökcampingen, bakom kommer den nya campingen och sedan själva staden
Bild 3. Strandpromenaden som börjar vid spökcampingen och fortsätter genom hela stan och till de sista villorna i bortre änden av Blonuevo. Bakom dessa villor finns en vacker ytterst smal kustväg återvändsgata (knappt framkomlig med liten personbil) med den mest vackra berg i blå, röd, gul och orange färg och Lavendeldalen, en vandring tillbaka genom ett bergspass.


     
Grönska har vi fått här men det börjar bli mycket torrt i marken. Blommor och blader vissnar ner och dör. Förra året regnade det ganska ofta. I år har det bara regnet en gång än så länge och det var första veckan i November


     
En vacker fågel har bosatt sig i flodfåran, jag har inte tumme med den för när den närma gångvägen då har jag kameran hemma. Här har jag iallafall försökt att zooma in den. Den är inte så stor men den är skön :)


     

Detta är vår väg ner till havet (ja en av dom) 


     
Jag kunde inte låta bli att fota......En typisk företelse här i Spanien. De släpper ut avloppet direkt i rännstenen. Här är doften i allafall läcker för det är från Damfriseringen och det luktar parfymerat hårschampo. Nästa foto, husen vi bor i och en fantasifullt klippt häck som tillhör campingen


   
Avslutar med lite blommor


   


 
 
Astrid

Astrid

10 januari 2013 12:32

Ja det var inte lite vatten som forsade fram. Det ser ut som i Norrland på våren
Fågeln är det en Häger?
Fina foton
Hoppas att det är bra med er
Här är det förkylning på gång idag

http://astridlarsson.wordpress.com

 
Sita

Sita

10 januari 2013 19:23

Hejsan Kerstin. Nu snöar det här igen o det är en temp på -4.3 Ha det gött där nere. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Gunilla

Gunilla

10 januari 2013 22:21

Hej på er!
Ja, om Sita säger, så har vintern kommit tillbaka igen :(
just nu i kväll så är det -1 grad.
Ha det bra i värmen.

kram till er alla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Astrid

Astrid

11 januari 2013 08:21

När jag var liten så hade jag en sagobok som hette Lill djurens hittebarn. Där fanns det en häger :o)

http://astridlarsson.wordpress.com

 
Marketta

Marketta

11 januari 2013 22:41

Ja, nog hade dom lite vatten där. Den verkar vara väldigt lik en häger. Du får googla på häger så får du se om det är den. Fanns väldigt många sorter, men du har ju sett den live, så det är nog lättast för dig och jämföra ;) .

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

15 januari 2013 14:48

Intressant läsning och så fina bilder!!! vad ni får vara med om myket!!!
Kram!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards